Základní stavební kameny online podnikání: Od webu po e-mailing článek od Andrea Vaňková

Základy online podnikání: Musíte mít web, e-mailing nebo stačí sociální sítě?

Nejčastější otázka, kterou dostávám od začínajících podnikatelek i mých kolegyň z oboru, je:„Potřebuji mít vlastní web?“ A vzápětí následuje druhá: „Nestačí být pouze na sociálních sítích?“ Někdy se zdají být nerozlousknutelné a vyvstane i třetí otázka: „Co je to vlastně ten e-mailing a k čemu je to dobré?“. Jsou různé možnosti a přístupy, jak na to jít, a ty klíčkové si v tomto článku odhalíme.

Na startu svého byznysu si většina z nás připadala ztracena v tom moři možností, jak začít.
Základem je mít dané téma, kterému se chcete věnovat. Takové, kde máte flow a zkušenosti.

Zároveň:

  • v něm vidíte smysl,
  • vzbuzuje ve vás vášeň, protože o něm můžete mluvit od rána do večera,
  • máte silně dané své proč, o které se v případě nouze můžete kdykoliv opřít,
  • víte, kdo je váš ideální klient, jaké problémy řeší a jak vy mu je pomůžete vyřešit,
  • máte vizi a krok za krokem se přibližujete svému cíli díky jasně dané strategii.

Pomoci vám v tom může i tato malá pomůcka pro stanovení cílů:
S: Sen nebo cíl, kterého chcete v blízkém horizontu dosáhnout.
M: Jak změříte, že jste daného cíle dosáhli?
A: Jaký akční krok/y vás k danému cíli dovedou?
R: Jsou tyto kroky reálné v souvislosti s vašimi časovými / osobními rodinnými možnostmi?
T: V jakém časovém rozmezí chcete svého cíle dosáhnout? Stanovíte si termín.

Abychom toto všechno mohli uvést do praxe, neobejdeme se bez základních stavebních kamenů online podnikání.

A jaké to jsou?

🔴 Web

Stojná noha vašeho podnikání, základna, kam vodíte své potenciální klienty. Vaše online vizitka, bez které se na začátku ale případně určitě obejdete. Nejdůležitější totiž je udělat ten první krok a začít!

Z praxe: Na začátku si klidně vystačíte se správně vyplněnými profily na sociálních sítích, kde můžete mít svou vizitku třeba na LinkedInu nebo v některém katalogu online podnikatelů (např. Vyhledávač Společně nahoru, katalog virtuálních asistentek, katalog na Volné noze, katalog VA, Najdi asistentku). Mezi tím můžete pracovat na webu nebo si do začátku nechat připravit jen jednostránkový web a výhledově budovat další stránky.

Tip: Předtím než vůbec spustíte web, budete potřebovat mít zakoupenou doménu a webhosting. Já vám doporučuji Webkitty. Mám s nimi ty nejlepší zkušenosti. Všechno běží, jak má a mají skvělou podporu a rozsáhlou nápovědu. Pokud potřebujete, ráda vám to zařídím.
Proč jsem si vybrala zrovna Webkitty, s vámi sdílím v tomto rozhovoru.

✔️ Sociální sítě

Vaše první kroky většinou povedou na sociální sítě jako je Facebook, Instagram nebo LinkedIn. Začnete zde komunikovat s klienty, budovat komunitu a navazovat vztahy. Ale to nestačí.

Z praxe: Často se setkávám s tím, že začnete s anonymními profily na sociálních sítích. Já vám to nedoporučuji, protože když nevidí lidé vaši tvář, tolik vám nevěří. Proto myslete na správně vyplněné profily sociálních sítí, ať odráží vás a to, co děláte. Jaké problémy klientům pomůžete vyřešit. Nezapomeňte na první dojem a profilovou fotku, která vzbuzuje důvěru ve vás jako odborníka ve svém oboru.

🟡 E-mailing neboli e-mail marketing

Komunikační kanál, kterému stojí za to věnovat svou pozornost. Je to další stojná noha vašeho byznysu. Můžete zde nejen pečovat o své klienty. Na rozdíl od sociálních sítí máte vše pod kontrolou. Kontakty jsou v bezpečí a vaše. Nejste závislí na algoritmu sociálních sítí nebo vystaveni riziku, že vám zablokují účet, nedostanete se již ke svému profilu a přijdete tak o všechny kontakty.

E-mailing je nejzásadnější část celého byznysu, protože e-mailové kontakty na vaše potenciální klienty jsou to nejcennější, co máte a s čím můžete dál pracovat.

Z praxe: E-mail marketing je troufám si říct jeden z nejvíce podceňovaných pilířů. Často se setkávám s tím, že s e-mailingem lidé začínají až po třeba dvou letech podnikání, ale to je už pozdě. Měli byste ideálně začít hned od začátku. Nejde jen o prodej, ale díky e-mailingu budujete důvěru se svými stávajícími i budoucími klienty. Zvyšujete svou důvěryhodnost a budujete si pozici experta v oboru.

Důležité je si hned na začátku nastavit udržitelnou strategii a posílat e-maily třeba v rámci newsletteru min. 1x měsíčně a max. 1x týdně pro běžnou komunikaci se svou databází (nemluvím o probíhající prodejní kampani, nastavených uvítacích sériích apod., ale i tak platí, že všeho s mírou). Hned od začátku si tak začleníte e-mailing jako pravidelný návyk a bude se vám s databází lépe komunikovat.

Ještě jste nezačali? Tak teď je ten nejlepší čas se do toho opřít. Jsem tu pro vás.

Jako první krok si vyberte e-mailový systém např. Ecomail, MailerLite nebo SmartEmailing. Tápete, který z nich je pro vás ten pravý? Mám pro vás video návod, který vás provede prostředím jednotlivých systémů.

✔️ Prodejní systém

Dnes je již velké množství prodejních systémů. Není tedy třeba ztrácet čas vystavováním faktur ve Wordu nebo Excelu. Navíc zautomatizováním procesu vystavování faktur šetříte svůj čas, vypadá to více profi a máte vše přehledně na jednom místě.

Z praxe: Jedna z věcí, do které jsem investovala hned od začátku a jsem za to ráda. Mým pomocníkem pro fakturaci klientům je Fakturoid. Pro automatizované objednávání služeb, kurzů nebo workshopů doporučuji SimpleShop nebo Fapi. Systémy, kde klient objedná přes prodejní formulář a automaticky se vystaví objednávka, zaznamená platba, vystaví faktura a jako bonus může přijít návazný e-mail s produktem nebo třeba odkaz na rezervační systém apod.

Na začátku podnikání jsme většinou zaměření jen na jednu, maximálně dvě oblasti. A je to úplně v pořádku, protože nemůžete hned od začátku umět všechno. Postupem času si ale přidávejte zbylé stavební kameny online podnikání, abyste vytvořili opravdu komplexní byznys, který funguje, i když jedna z těch částí třeba vypadne. Ušetří vám to čas, zvýší prodeje, důvěryhodnost a odhlečí vaší už tak zaneprázdněné mysli od další starostí.

Když si nebudete vědět rady, jsem tu pro vás.

Líbí se vám článek? Sdílejte ho dál, ať pomůže ujasnit si směr i dalším nejen začínajícím online podnikatelům.

Jsem specialistka na e-mailing a technické nastavení online podnikání. Pomáhám podnikatelům a malým firmám se správou e-mailingu, webu, automatizací prodeje a tvorbou členských sekcí. Na blogu sdílím vychytávky a novinky pro vaše weby, e-mailing, automatizace prodeje a delegování, ať je pro vás cesta podnikatelským online světem co nejjednodušší. Nedělejte zbytečné kroky, které vás neposunou. Přihlaste se k odběru Valetteru, kde s vámi jednou měsíčně sdílím tipy, díky kterým ulehčíte sobě i svému podnikání.
Andrea Vaňková specialistka na e-mailing a technické nastavení online podnikání, certifikovaná virtuální asistentkaAndrea Vaňková